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Intervista a Massimiliano Bocchi,
rappresentante di Parma del Coordinamento
Nazionale Jugoslavia.
13/02/2012
Intervista a Massimiliano Bocchi,
rappresentante a Parma per il
Coordinamento Nazionale Jugoslavia e
membro del Comitato Politico Federale di
Rifondazione Comunista di Parma.
Sei
il rappresentante a Parma per il
Coordinamento Nazionale Jugoslavia.
Quali finalità si pone questa
associazione?
Lo scopo del CNJ è la
continuazione e il rilancio di tutte le
attività culturali, di difesa dei diritti
civili e di solidarietà già avviate in
Italia durante e subito dopo l’aggressione
del 1999 contro la Repubblica Federale di
Jugoslavia.
Vogliamo stimolare la collaborazione
materiale nei confronti delle popolazioni
jugoslave, in particolare quelle che hanno
subito aggressioni anche dal nostro Paese.
In concreto e in particolare oggi possiamo
renderci conto (col senno di poi) di cosa
abbia voluto dire quella guerra e
quell’aggressione. L’esempio sono i
lavoratori della Zastava derubati del loro
sistema produttivo attraverso la sua
distruzione materiale e poi anch’essi
ricattati dalla Fiat & C.
È anche in questo caso che ci facciamo
sostenitori della causa internazionalista
e di fratellanza che vede coinvolte
vertenze di operai sia italiani sia
jugoslavi.
Nell'opinione pubblica prevalente
oggi l'immagine di Tito è associata a
quella di un dittatore crudele. A Parma
si parla spesso di togliere dalla
toponomastica cittadina "Via Tito". Per
te chi è stato e cosa ha rappresentato
Tito?
Josip Broz Tito è stato il Presidente di
un Paese importante come la Jugoslavia.
Lui e il suo popolo sono stati
protagonisti della lotta contro il terrore
nazifascista. In questa lotta non solo è
stato liberato un Paese ma si è creata una
sponda di sostegno alla liberazione
mondiale dai tiranni germanici e fascisti.
Sottolineo la questione internazionalista
perché era radice dell’AVNOJ, ovvero la
base del pensiero che formò la
Costituzione jugoslava e non solo a
parole, ma anche nei fatti: migliaia
furono i combattenti che operarono (molti
sacrificando la propria vita)
reciprocamente e rispettivamente a
sostegno delle lotte di resistenza
italiana e jugoslava. 45.000 furono gli
italiani che si unirono all’esercito di
liberazione jugoslavo e molti i
combattenti slavi che si unirono alla
nostra lotta partigiana. I cippi
commemorativi friulani, aretini, abruzzesi
e pugliesi ne sono testimonianza.
Qual è la tua opinione sulle
Foibe?
Sono cavità carsiche poste al confine
geografico italo jugoslavo, storicamente e
tradizionalmente usate per lo smaltimento
dei rifiuti da parte delle popolazioni che
ne potevano attingere. Questa è la fredda
definizione in uso prima se ne facesse un
uso propagandistico e ideologico.
Le foibe sono state anche zone di
occultamento che nazifascisti usarono come
fosse comuni contro le popolazioni della
zona che erano sostenitori della
resistenza antifascista e oppositori delle
mire revansciste da parte delle camice
nere e dei loro adepti.
Le popolazioni di origine slava, ma anche
quella italiana antifascista, subirono
violenze inimmaginabili sia da parte dei
nazisti ma in modo particolarmente
efferato dai fascisti. Allora una reazione
contro oppressioni tali non può essere
ritenuta inconcepibile.
Vogliamo cominciare secondo queste logiche
a condannare i nostri padri e nonni che
reagirono ai soprusi del fascio nel nostro
Paese? E così vogliamo cominciare a
condannare il popolo che reagì a Varsavia
contro i tiranni sterminatori nazisti?
Oppure i francesi che si vendicarono degli
eccidi causati dai collaborazionisti di
Vichy? … e si potrebbe continuare per
pagine.
La questione foibe altro non è che uno
strumento che neo fascisti, destri e non
solo, hanno impugnato per ripulirsi e
riciclarsi nel panorama politico che
attendeva di accoglierli.
Sin dal principio sono evidenti le
dimensioni mistificatorie della vicenda.
Dopo la sospensione dei recuperi dalle
cavità nell’immediato dopo guerra, il
pozzo di Basovizza fu ripetutamente usato
come discarica sotto il benestare delle
autorità locali nonché di quelle speciali
inglesi (l’archivio del Comune di Trieste
detiene i documenti riguardanti questo
argomento). Quindi o al tempo non avevano
ritegno verso quello che oggi è stato
fatto monumento funebre, oppure oggi si è
calcato la mano su un qualcosa che così
monumentale non è.
Dentro
Rifondazione Comunista ci sono esponenti
che si rifanno a Trotsky, altri a
Stalin, altri a Che Guevara, altri
direttamente a Marx, alcuni anche a
Tito... non pensi siano riferimenti
politici da aggiornare, quantomeno a
livello temporale?
Certo. Da buoni materialisti
storici e dialettici tutti i compagni
hanno riportato le loro sensibilità
specifiche nei giorni d’oggi e proprio in
funzione di ciò prosegue il dibattito
dentro al partito in modo positivo e
propositivo. Lo scopo di tutti rimane
quello, anche attraverso il dibattito, di
consolidare un forte e unico Partito
Comunista in Italia.
Quali
credi dovranno essere le parole d'ordine
di Rifondazione Comunista nella campagna
elettorale dell'anno prossimo a Parma?
Essere antagonisti a un sistema
che si è fatto solo garante di borghesia,
industria e capitale a discapito della
popolazione lavoratrice, anche nella
nostra città.
Andrea Marsiletti
|
Objavio Novi
Plamen dana Veljača 18, 2012
Intervju sa Massimom
Bocchi, predstavnikom
Koordinacije za Jugoslaviju i eksponentom
Rifondazione comunista iz Parme : ”Josip
Broz Tito bio je Predsjednik važne zemlje,
kakva je bila Jugoslavija. On i njegov narod
bili su protagonisti borbe protiv
nacifašizma. U toj borbi nije samo
oslobođena zemlja, već je stvorena obala za
oslobođenje svijeta od germanskih i
fašističkih tirana. Naglašavam
internacionalističku misao, jer je ona bila
u korjenu AVNOJ-a, odnosno osnovne
zamisli iz koje je izrastao Ustav
Jugoslavije i to ne samo na riječima, već i
u činjenicama: hiljade boraca se borilo (a
mnogi od njih su i dali vlastite živote) u
susjednoj zemlji –recipročno – i svaki je od
njih djelovao na dobrobit talijanskog ili
jugoslavenskog oslobodilačkog pokreta.
45.000 Talijana prišlo je partizanskim
jedinicama nakon 8 septembra i mnogi borci
iz Jugoslavije pridružili su se partizanskoj
borbi u Italiji. Postoje nadgrobni spomenici
u Furlaniji, kod Arezza, u Abruzzu i u
Pugli, na mjestima gdje su dali svoje
živote, koji o tome svjedoče.”
razgovor
vodio Andrea Marsiletti.
Predstavnik
si u Parmi nacionalne koordinacije za
Jugoslaviju (CNJ). Koji je cilj tog
udruženja?
Cilj
CNJ je nastavak i razvijanje svih kulturnih
aktivnosti obrane građanskih prava i
solidarnosti, koje su već pokrenute u Italiji
nakon agresije 1999 na Republiku Jugoslaviju.
Želimo
potaknuti i materijalno suradnju s
jugoslavenskim stanovništvom, naročito onim
njegovim dijelom, koji je bio napadnut od naše
zemlje. Naročito nam je danas jasno
(shvaćanjući naknadno) šta je značio taj rat i
ta agresija. Primjer su radnici Zastave,
kojima je otet njihov proizvodni sistem i to
putem materijalnog uništenja istog i dan danas
njih ucjenjuje Fiat & Co.
I u ovom
slučaju podržavamo internacionalizam i
bratstvo u kojem su zbratimljeni u odlukama
talijanski i jugoslavenski radnici.
Danas
u javnom mnjenju prevladava mišljenje o Titu
kao o okrutnom diktatoru. U Parmi se
neprestano govori da bi u toponomastici
grada trebalo preimenovati «ulicu Tita». Šta
je za tebe bio i šta predstavlja Tito?
Josip Broz Tito bio je Predsjednik
važne zemlje, kakva je bila Jugoslavija. On i
njegov narod bili su protagonisti borbe protiv
nacifašizma.U to j borbi nije samo oslobođena
zemlja, već je stvorena obala za oslobođenje
svijeta od germanskih i fašističkih tirana.
Naglašavam
internacionalističku misao, jer je ona bila u
korjenu AVNOJ-a, odnosno osnovne zamisli
iz koje je izrastao Ustav Jugoslavije i to ne
samo na riječima, već i u činjenicama: hiljade
boraca se borilo (a mnogi od njih su i dali
vlastite živote) u susjednoj zemlji
–recipročno – i svaki je od njih djelovao na
dobrobit talijanskog ili jugoslavenskog
oslobodilačkog pokreta. 45.000 Talijana prišlo
je partizanskim jedinicama nakon 8 septembra i
mnogi borci iz Jugoslavije pridružili su se
partizanskoj borbi u Italiji. Postoje
nadgrobni spomenici u Furlaniji, kod Arezza, u
Abruzzu i u Pugli, na mjestima gdje su dali
svoje živote, koji o tome svjedoče.
Koje
je tvoje mišljenje o fojbama?
To su kraške pukotine zemlji na
talijansko-jugoslavenskoj granici, historijski
i tradicionalno upotrebljavane za bacanje
đubreta od strane okolnog stanovništva, koje
je do njih dolazilo. To je hladna definicija,
koja je postojala prije no što su od njih
napravili propagandni i ideološki simbol.
Fojbe su
bile i mjesta prikrivanja likvidacija, koja su
nacifašisti upotrebljavali kao kolektivne
grobnice u koje su bacali stanovnike toga
kraja; one što su pomagali antifašistički
pokret i našli se na udaru revanšizma od
strane crnokošuljaša i njihovih pristaša.
Radilo se o
slavenskom stanovništvu, ali i o Talijanima
antifašistima, koji su također podnijeli
nezamisliva nasilja bilo od strane nacista,
ali prvenstveno su bili žrtve fašističkog
divljanja. U tom kontekstu reakcija protiv
sličnog ugnjetavanja ne može se smatrati
neshvatljivom.
Zar ćemo sad
početi osuđivati naše očeve i djedove, što su
se pobunili protiv fašističkih zlodjela u
našoj zemlji? I zar ćemo osuditi i narod
Varšave, zato što se digao na ustanak protiv
nacističkih tirana i ubojica? Ili
pak Francuze, koji su se osvetili
kolaboracionisitima iz Vichija?… I tako bi se
moglo nastaviti na još mnogo stranica.
Pitanje
fojbi nije drugo već sredstvo koje su
neofašisti, desnica, ali ne samo ona,
dograbili da bi se oprali i reciklirali u
političku panoramu, koja je jedva čekala da ih
primi.
Od samog
početka jasne su mistifikatorske dimenzije
cijele te stvari. Poslije no što se prestalo s
vađenjem tijela, odmah nakon završetka rata
fojba Bassovica je dosta dugo korištena
za bacanje smeća s odobrenjem lokalnih vlasti
i engleskih vojnih snaga (u tršćanskom arhivu
se nalaze dokumenti o tome). Prema tome ili u
to vrijeme nisu imali nikakvog obzira prema
nečemu što se danas smartra nadgrobnim
spomeniukom, ili se danas namjerno zabila ruka
u nešto što uopće nije nikakav spomenik.
Unutar
Rifondazione comunista ima ih koji se
pozivaju na Trockog, drugi se pak pozivaju
čak na Staljina, treći na Che Guevaru,
četvrti izravno na Marxa, neki čak na
Tita… Ne misliš li da bi te političke
reference trebalo osuvremeniti, uskladiti sa
današnjom vremenskom razinom?
Tako
je. Kao vrijedni historijski i dijalektički
materijalisti svi su drugovi unijeli vlastiti
politički senzibilitet u sadašnjicu i
upravo zato se ovih dana u partiji nastavlja
debata na pozitivan način i daju se mnogi
konstruktivni prijedlozi. Cilj je da se i
putem političke debate izgradi snažna i
jedinstvena Komunistička partija.
Koje
lozinke i parole vodilje misliš da
moraju biti one Rifondazione Comunista u
izbornoj kampanji sljedeće godine u Parmi?
Moramo biti
antagonisti sistema koji je postao garantom
buržoazije, industrije i kapitala na štetu
radnog stanovništva uopće pa tako i u našem
gradu.
13/02/2012
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